Saturday, 1 February 2014

Berzanji dan Qasidah

Berzanji dan Qasidah

Berzanji

Berzanji ialah upacara yang sering dikaitkan dengan unsur keagamaan terutama bagi mereka yang kurang mendalami ilmu agama, khususnya masyarakat yang mendiami kampung-kampung yang kurang terdedah dengan ilmu dan sumber maklumat yang tepat. Ketahuilah bahawa isi kandungan berzanji bukanlah petikan doa-doa dari ayat Al-Quran, jauh sekali kata-kata dari mutiara Hadith. Ianya merupakan untaian syair yang menceritakan tentang kebesaran dan kisah kehidupan Nabi Muhammad SAW. Malah sebahagian masyarakat yang sering kali mengadakan upacara berzanji bukanlah atas dasar pengetahuan yang utuh melainkan hanya mengikut budaya orang lain semata, tanpa rasa ingin mencari tahu sama ada ianya bertunjangkan Al-Quran dan Hadith.
            Pengertian berzanji ialah sebuah kitab yang mengandungi koleksi syair karya penyair Abu Jaafar Al Barzanji yang berasal dari negeri Barzanj. Membaca kitab ini tidak ada salahnya, hatta membaca kitab Veda orang hindu atau kitab agama Kristian sekarang. Ia menjadi bersalah apabila mengamalkan ajaran yang bersalah tersebut. Kumpulan sajak puji-pujian yang melampau keatas Rasulullah SAW tidak diketahui dari mana sumbernya. Hal ini dapat difahami kerana Abu Jaafar adalah seorang penyair yang sebelum memeluk Islam adalah penganut Kristian yang sangat mengagungkan Nabi Isa AS. Kitab berzanji bercampur baur dengan kata-kata yang mendewakan Rasulullah SAW sehingga menaikkan taraf Baginda ke tahap yang sama tinggi dengan Allah SWT. Antara petikan syair dalam kitab berzanji ialah :

1 ) “Salam sejahtera ke atasmu wahai penghapus dosa, salam sejahtera untukmu wahai tempat bernaung dan meminta”.
2 ) “ Salam ke atasmu wahai tempat memohon segala hajat”.
3 ) “ Salam ke atasmu wahai penghapus bencana”.

            Berdasarkan beberapa petikan syair yang diambil daripada kitab berzanji, kita dapati Abu Jaafar telah meletakkan Rasulullah SAW ke suatu tahap yang tidak sepatutnya. Hanya Allah SWT yang mampu mengahpuskan dosa hambanya dan kepada-Nya jua lah kita meminta. Nabi Muhammad tidak lain hanyalah sebagai utusan Allah yang menyampaikan risalah dan kebenaran.

Qasidah

            Salah satu hiburan yang terdapat dalam Islam adalah qasidah. Ramai yang beranggapan bahawa qasidah dan nasyid adalah sama. Akan tetapi, qasidah dan nasyid adalah dua hiburan yang berbeza. Sememangnya qasidah tidak seperti nasyid. Terdapat sebahagian nasyid yang apabila dinyanyikan akan membuatkan pendengarnya merasa lalai dek alunan irama dan liriknya yang berkisar tentang cinta sesama manusia. Berbeza dengan qasidah yang mana di permulaannya diawali dengan selawat keatas Nabi Muhammad SAW yang tentunya akan membuatkan pendengarnya merasai keindahan qasidan berbanding nasyid.
           
            Qasidah adalah puji-pujian terhadap Allah SWT mahupun Rasulullah SAW. Qasidah adalah salah satu cara sufi menzahirkan rasa rindu mereka ke atas Allah SWT, Rasulullah SAW, para sahabat Nabi dan wali-wali Allah. Ramai penulis Arab yang berpendapat bahawa orang pertama yang menulis qasidah adalah Al Muhalhal bin Rabiah At Tuglabi yang hidup beberapa tahun sebelum kelahiran Nabi. Qasidah kemudiannya semakin berkembang ketika para penyair pra-Islam seperti Umru al Qais, Alqamah dan Ubaid menulis qasidah dan membacakannya di hadapan Kaabah. Bahkan ada sebahagian qasidah yang ditulis oleh Umru al Qais digantung di dinding Kaabah. Setelah kedatangan Islam, seni qasidah semakin berkembang dengan kesyukuran dan puji-pujian keatas Allah dan Rasulullah.
            Seni qasidah mencapai kemuncaknya pada zaman pemerintahan Abbasiyah apabila para penyair Islam seperti al Mutanabbi tidak hanya mencipta syair qasidah, malah mengembangkan ilmu kaedah penulisan qasidah yaitu ilm Arudh. Kemudian pada zaman Mamluk, seorang penyair bernama al Busyiri telah mengarang himpunan qasidah yang dikenali sebagi qasidah burdah. Qasidah ini memuatkan pujian terhadap Nabi Muhammad SAW. Penulisan syair lagu qasidah yang popular di kalangan masyarakat Malaysia dan Indonesia dipengaruhi oleh kitab yang ditulis oleh al Busyiri.

No comments:

Post a Comment