Thursday 30 January 2014

Seni Kaligrafi Islam (KHAT)

SENI KALIGRAFI ISLAM

Seni kaligrafi atau lebih dikenali sebagai khat merupakan salah satu cabang kesenian dalam Islam. Terdapat pelbagai jenis tulisan khat yang popular dan dikenali oleh setiap penggemar seni di seluruh dunia.


PERTAMA : Khat Kufi
Khat Kufi adalah khat yang paling tua diantara khat yang lain. Gaya ini pertama kali berkembang di Kufah,Irak yang merupakan salah satu kota penting pada zaman peradaban Islam. Diperkenalkan oleh Ibnu Muqlah, khat ini mempunyai struktur yang sangat formal dan kaku namun tetap indah dipandang mata.

KEDUA : Khat Tsuluts


Khat Tsuluts mempunyai bentuk yang fleksibel mengikut kreativiti si penulis. Kerana keindahannya, khat ini banyak dijadikan sebagai hiasan dinding, bangunan mahupun buku.

KETIGA : Khat Nasakh
Khat yang sering digunakan hingga hari ini. Khat ini adalah khat yang paling mudah untuk dibaca dan digunakan untuk menulis Al-Quran dan buku-buku agama.

KEEMPAT : Khat Riq'ah


Khat Riq'ah merupakan hasil pengembangan (upgrade) daripada Khat Nasakh. Khat ini juga mudah dan ringkas untuk ditulis tanpa sebarang hiasan yang berat.

KELIMA : Khat Diwani
Khat ini diperkenalkan oleh Ibrahim Munif yang kemudiannya disempurnakan oleh Syeikh Hamdullah. Pada awalnya, khat ini digunakan sebagai pembukaan (heading) surat rasmi kerajaan. Gaya khat ini bergantung pada kreativiti seseorang kaligrafer.


No comments:

Post a Comment